Köp- och leveransvillkor

Företagsinformation

Cykelfabriken Stockholm AB
SE-116 40 Stockholm
Telefon: 08 400 116 99
Bankgiro: 472-0124
Bank: Handelsbanken
Organisationsnummer: 556794-2049
E-mail: webshop@cykelfabriken.se

Leveransvillkor

Din leverans ordnar vi alltid så snabbt som möjligt, om inget annat är överenskommet. Många av våra varor finns på vårt centrallager för omgående leverans. Beställningsvaror beställs från våra leverantörer och tillverkas efter dina önskemål, leveranstiden för dessa möbler varierar. För dagsaktuell leveranstid på just din vara, kontakta oss på 08 400 116 99.

Vid beställning av varor med olika leveranstider (från våra leverantörer) levererar vi dessa till dig vid ett tillfälle om skillnaden i leveranstid inte överstiger 4 veckor. I annat fall ingår delleverans. Vid leverans till utlandet sker leverans vid ett tillfälle.

Frakt och leverans Sverige

Fri frakt gäller oavsett orderbelopp. Mindre försändelser skickas som paket till DHL Servicepoint utlämningsställe för avhämtning (2-3 dagar). Outlösta paket debiteras med 295 kr för att täcka frakt, returfrakt och hantering.

Rea/fyndvaror samt utställningsmöbler säljs till hämtpris och frakt av dessa varor kan ordnas mot en kostnad på 995 kr (gäller även till avhämtningslager). Svenssons i Lammhult förbehåller sig rätten att välja lämpligt leveranssätt.

I Sverige sker transporterna med LGT/Bring. Leveransavisering sker med sms eller telefon för bokning av leveransfönster. Avisering till mottagaren sker 30 min före leverans. ID-kontroll av mottagare sker. I tjänsten ingår ett (1) leveransförsök enl. överenskommen tid. Är mottagaren trots detta inte anträffbar på överrenskommen tid för att motta sin leverans kan ny leveranstid avtalas mot en tillkommande fraktavgift på 595 kr.

  • Leverans till tomtgräns/port: 0 kr.
  • Inbärning, 2 personer, till en (1) av kunden anvisad plats: 595 kr.
  • Inbärning, montering, omhändertagande/återvinning av emballage: 995 kr. Tjänsten erbjuds i Stockholm, Göteborg och Malmö med omnejd.

Samtliga priser är baserade på transport till landfasta destinationer. Exempelvis så ingår inte båtavgifter och vidare leverans från båt utan detta får arrangeras och bekostas av mottagaren. Trafikverkets färjor anses som farbar väg. Om Svenssons i Lammhult måste erlägga någon form av avgift i samband med färjetransport så kommer denna att vidaredebiteras kunden.

Med montering avses alla möbler som inte ska tak- eller väggmonteras (vi monterar t.ex. inte ihop dina Stringkomponenter eller fäster din PH-lampa i taket). Belysningsarmaturer levereras alltid omonterade pga. att de skyddas bättre under leveransen i sitt originalemballage. Takkontakt och ljuskällor ingår oftast inte. Vi rekommenderar behörig elektriker för elinstallationer.

Fraktkostnader Europa

Fraktkostnaderna varierar beroende på varans beskaffenhet, vikt, volym samt till vilket land inom Europa en försändelse ska. Vid leverans till Europa sker leverans vid ett tillfälle. Observera att det inte ingår inbärning eller omhändertagande av emballage vid utlandsleveranser. Kontakta oss på telefon 0472-487 00 så hjälper vi dig med korrekta uppgifter.

Att tänka på vid mottagande av möbler

Vägen in till möbelns plats ska vara rensad så vi inte riskerar att riva ner lampor eller andra möbler. Vi tar inget ansvar för saker som står i vägen och går sönder. Platsen där möbeln ska stå ska var förberedd så att smidig utplacering kan ske. Observera att chaufförerna inte alltid har möjlighet att, av arbetsmiljöskäl, ta av sig skorna vid tunga lyft. Täck därför gärna över ditt golv om de är ömtåliga och fläckkänsliga.

Kontrollera att det är möjligt att frakta möbeln i hiss alternativt att det går att komma in via dörrar och trapphus. Vintertid är det viktigt att väg/gång in till huset är framkomlig och isfri. Vägen fram till leveransadressen ska vara farbar och framkomlig.

Delleverans (tilläggstjänst)

Har du beställt varor med olika leveranstider (inom intervallet 1-4 veckor) kan du mot en avgift på 595 kr få en delleverans.

Leveransförseningar

Om leveransförseningar eller avvikelse uppstår utifrån din preliminära leveransvecka meddelar vi dig via e-post eller telefon. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

Har du frågor om din leverans?

Kontakta oss på telefon 08-400-11-699 eller via e-post till webshop@cykelfabriken.se.

Betalning & säkerhet

Kortbetalning

Vi samarbetar med DIBS, som är Nordens ledande leverantör av betaltjänster via Internet. DIBS är certifierade av banker och kortinlösare till att hantera betaltransaktioner på högsta säkerhetsnivå. All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av DIBS och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Vi har därmed aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter. Vid betalning med kort fyller du i ditt kortnummer, kortets giltighetstid och CVC/CVV-kod. Vi accepterar betalning med VISA, MasterCard och American Express – och du kan även betala med kort när du handlar via telefon hos oss.

Faktura inom Sverige

Order via e-handel: Genom vårt samarbete med Ecster kan vi erbjuda privatpersoner att handla mot faktura. Betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24 % per år. I kassan väljer du betalningsalternativet faktura. När du anger ditt personnummer gör Ecster en kreditprövning och en kreditupplysning kan komma att tas. Du får besked direkt om din ansökan har godkänts.

Order i fysisk butik och via telefon: Vid ordervärde överstigande 5 000 kr kan du välja att betala mot faktura. Handpenning motsvarande 20 procent av ordervärdet tas ut i samband med köpet, resterande betalning ska vara oss tillhanda senast 10 dagar efter leverans. Betalning av faktura ska ske mot företagets bankgiro. Fakturans belopp anges inklusive moms.

 Grundkraven för att få betala mot faktura är följande:

  • Du har fyllt 18 år
  • Du har minst 120 000 kr i årsinkomst
  • Du har inga betalningsanmärkningar

Faktura EU

Vid faktura inom EU krävs full förskottsbetalning innan leverans. Fakturans belopp anges inklusive moms.

Faktura utanför EU

Vid faktura utanför EU krävs full förskottsbetalning innan leverans. Fakturans belopp anges exklusive moms.

Företagskunder

Vi förbehåller oss rätten att att kräva full förskottsbetalning av företagskunder. Nya företagskunder erlägger alltid full förskottsbetalning. Betalningsvillkor 10 dagar.

Dröjsmålsränta

Dröjsmålsränta debiteras med 18 procent vid betalning efter 10 dagar.

Kredit/Delbetalning med 0 % kapitalränta

Kredit med olika delbetalningsmöjligheter kan lämnas genom Ecster. Kontakta en av våra säljare för mer information.

Reklamationer

Vid transportskador, se under rubriken Transportskador. Du har tre års reklamationsrätt, avseende produktfel, enligt konsumentköplagen. Den förutsätter att alla skötselråd följs och normal aktsamhet iakttagits. Underlätta gärna din reklamation genom att dokumentera ev. synliga skador/förändringar med bilder. Vid godkänd reklamation står Svenssons i Lammhult för returfrakten. I de fall reklamation inte godkänns faktureras fraktkostnaden till dig som kund i efterhand. Anmälan av en reklamation sker genom formulär på svenssons.se.

Ångerrätt – distanshandel

Vid köp i vår webbutik eller via telefon gäller distanshandelslagen. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Varan ska vara i lika gott skick som när du fick den, det vill säga oanvänd och oskadd. Originalemballage måste sparas och följa varan. När du utnyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten. Vid köp av en produkt som är specialtillverkad eller på annat sätt fått en tydlig personlig prägel för dig så gäller inte ångerrätten.

Avbeställning av order

Avbeställning kan ske mot ersättning av 10–100 procent av ordervärdet beroende på vara och tidpunkt.

Öppet köp/bytesrätt i butik

Vi erbjuder öppet köp och bytesrätt i 14 dagar på varor som du köper och tar med direkt från butik. Varan ska vara i lika gott skick som när du fick den, det vill säga oanvänd och oskadd. Originalemballage måste sparas och följa varan. Öppet köp/byte gäller inte rea-/fyndvaror. Vid köp av en produkt som är specialtillverkad eller på annat sätt fått en tydlig personlig prägel för dig så gäller inte öppet köp. Om öppet köp önskas för en bokad vara ska det avtalas i samband med beställningen och finnas noterat på kundordern/ordererkännandet.

Transportskador

Vid leverans skall godset alltid kontrolleras. Avvikelser (godsskada, emballageskada, saknat kolli) skall noteras på frakthandlingen/handscannern och signeras av chaufför och mottagare. Samma förfarande gäller vid hämtning av paket/gods hos paketombud/godsterminal. Anmälan skall omgående göras till vår kundtjänst på tel. 0472-487 00 eller via e-post till kundtjanst@svenssons.se. Om skadan upptäcks vid uppackningen skall detta anmälas till kundtjänst senast inom 4 dagar från mottagandet. För en effektiv och snabb hantering av reklamationen bör digitala bilder på godsets emballage samt bilder på den skadade varan bifogas och skickas till kundtjanst@svenssons.se Observera att varorna inte får förflyttas eller användas innan reklamationsärendet är slutfört samt att emballaget sparas för ev. besiktning.

Personuppgifter & Sekretesspolicy

De person- och kontaktuppgifter du lämnar till oss i samband med köp eller annan kontakt hanteras med största respekt och i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). När du lägger en beställning hos oss godkänner du att vi använder och lagrar dina uppgifter i våra datasystem för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Det handlar t.ex. om att kunna leverera dina varor, leveransavisera men också om att informera dig om nyheter och erbjudanden.

Övrigt

Fakta- och prisuppgifter som förekommer i Svenssons i Lammhults kommunikation lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar samt för slutförsäljning. Fotografier som publiceras av Svenssons i Lammhult har olika rättighetsinnehavare och vid önskemål om användning av dessa i andra sammanhang krävs en kontakt med oss. Tänk på att bilder inte alltid med exakthet återger produkternas verkliga utseende. Bildskärmsinställningar och trycktekniska variationer påverkar detta.