Ibland kan jag tolkas som arg eller aggressiv på nätet där det pratas om lådcyklar, Bakfiets, cargobike … 

År 2009 sa upp mig från mitt fasta jobb, efter några års satsning på Svenska som 2 språk sen några år till på KTH, läste till ingenjör. 

Startade mitt företag som bara säljer lådcyklar, bakfiets importerade från Holland. Vi var de första i Sverige som sålde lådcyklar och först i Sverige som sålde Bakfiets. Det började med att jag själv behövde en lådcykel för min egen barntransport och för att jag varit van vid att cykla Bakfiets i Amsterdam. 

Års 2011 dyker det upp en kund i butiken som vill handla. Jag fick berätta om vad Bakfiets betyder och hur stort det är i Holland. Några månader senare startade den kunden sin egen försäljning av lådcyklar och efter ytterligare några år blev vi anklagade för att sälja kopior … fine 

År 2013 ringde en kund från Lund / Malmö och vill köpa Barnlådcykel. Vi hade bara en kvar i butiken, den var skadad, saknade pedaler, några bultar mm, men kunden vägrade att vänta och valde att betala fullt pris för en lådcykel som var sönder. Enligt kunden skulle denna lådcykel ges som present till ett barn som har svårighet med balansen på vanliga cyklar … några månader senare började Cargobike sälja dessa Barnlådcyklar i Malmö, en exakt kopia av den jag skickat till kunden…. fine 

År 2014, kom en designbyrå från Sundsvall som blivit skickade till oss från sin kund för att vi skulle hjälpa till att designa och producera specialanpassade lådcyklar. Deras kund var även kund till oss och hade köpt flera lådcyklar tidigare. 

Vi läste på om kundens krav och gav några förslag som blev riktigt uppskattade. Men för att det inte skulle bli några missförstånd och för att göra jobbet proffsigt bestämde vi oss för att göra en enkel skiss baserad på måtten och bilder på våra lådcyklar som vi fotade i butiken. 

Parallellt med detta hade jag ett antal möten med en kille från Uppsala som skulle bli återförsäljare av våra lådcyklar. Han var hos oss och provade våra cyklar, mekade med oss och pratade om detaljer angående design på ramar och jämförde dem med konkurrenser. 

Designstudion i Sundsvall visade sig känna någon i Uppsala som kände till den som ville bli återförsäljare och resultatet blev att de tillsammans bestämde att han skulle klara av att bygga dessa lådcyklar i Polen. 

Lådcyklarna blev klara, och visades upp i inslag på tv och i flera lokala tidningar, men tyvärr är cyklarna riktigt kassa… så dåliga att företaget i Uppsala gick i konkurs. Lådcyklarna blev aldrig som kunden hade tänkt sig och allt slutade med en stor besvikelse. 

Design Studio ignorerar alla mina mail och samtal. 

Det var det 🙂